Mike Fentross, Maarten Ornstein en Kadri Tegelmann
Mike Fentross (theorbe, vihuela), Maarten Ornstein (basklarinet) en Kadri Tegelmann (mezzosopraan) brengen samen het programma Laula!, een combinatie van Estste volksliederen over de cyclus van het leven – geboorte, huwelijk, slaapliedjes, weggaan en thuiskomen, en dood – afgewisseld met liederen met vergelijkbare thema’s uit de barok.
Laula! is een nieuw project van Mike Fentross (theorbe, vihuela) en Maarten Ornstein (basklarinet). Hierin werken ze samen met een bijzondere zangeres – de Estse mezzosopraan Kadri Tegelmann. Zij is niet alleen een geweldige vertolkster van barokmuziek; ze heeft Maarten en Mike ook geïntroduceerd in de diepe en rijke traditie van Baltische vocale muziek met zijn vele volksliederen, hymnen en gezangen. Bij het kiezen van het repertoire voor dit project leerden ze dat veel – zo niet de meeste – Estse volksliederen gaan over gebeurtenissen uit de cyclus van het leven, zoals geboorte, huwelijk, slaapliedjes, weggaan en thuiskomen, en dood. Deze universele thema’s worden al eeuwenlang over de hele wereld in de kunst gebruikt en vormen het uitgangspunt voor de muziekkeuze in dit project.
Voor elk van de Estse volksliedjes hebben ze een equivalent gevonden uit de barok en waar mogelijk hebben ze de liederen aan elkaar gekoppeld. Zo is het prachtige slaapliedje Filglio Dormi van Girolamo Kapsperger gekoppeld aan Lauliku lapsepõli, een oud Ests lied over jeugdherinneringen. De traditionele Une Sulased (Dienaren van de sluimer) is zorgvuldig verweven in Tarquinio Merula’s monumentale Canzonetta Spirituale Sopra Alla Nanna. De teksten van beide liederen gaan over de donkere kant van slaap, dromen en nachtmerries. Mike en Maarten zijn vooral dol op het arrangement voor Kurb Laulik (The Sad Songster), in wezen een lied over tranen en huilen, delicaat gezongen door Kadri terwijl Mike en Maarten op de achtergrond Flow my tears van John Dowland spelen, zowel als begeleiding voor Kadri als als een verre herinnering aan Oblivion Soave, hun eerste album op Zefir Records. Project Laula! illustreert de steeds breder wordende artistieke stappen die ze hebben gezet van het spelen van barokduo’s naar de grote traditie van Arabische muziek en nu het uitbrengen van een conceptueel album over de cyclus van het leven. Want daar gaat dit project over: het leven. Het leven in al zijn vreugde, ellende, angst, glorie en mysterie – net als de muziek zelf.
Mike Fentross studeerde in 1988 af aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag waar hij studeerde bij luitpionier Toyohiko Satoh. In 1994 won hij het Van Wassenaer Concours in Amsterdam met violiste Helene Schmitt. Hij speelde kamermuziek met top musici als Yo Yo Ma, Ton Koopman, Janine Jansen en vele anderen. Mike heeft meer dan 75 cd’s opgenomen. Daarnaast is hij dirigent. Maarten Ornstein is een Nederlandse muzikant uit Amsterdam. Hij speelt tenorsaxofoon, klarinet en basklarinet en werkt als componist en arrangeur. Hij is een muzikant met een verbazingwekkende diversiteit en speelt en componeert een grote verscheidenheid aan muziek, variërend van jazz tot barok en van klassiek Arabisch tot hedendaagse funk. Zowel in zijn spel als in zijn composities is Maarten Ornstein altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen, mensen om mee samen te werken, regels om te breken en grenzen om te overschrijden. Het verkennen, beheersen en mixen van nieuwe genres is de kern van zijn muzikale leven, wat resulteert in een enorme diversiteit in zijn muzikale output. Ongeacht het genre is zijn stem op zijn instrument altijd direct herkenbaar. Hij combineert explosieve virtuositeit met een sterk lyrisch talent en het vermogen om elke noot te laten tellen. Kadri Tegelmann begon haar studie viool en zang in Estland toen haar interesse gewekt werd door haar eerste muziekdocent. In 2006 verhuisde ze naar Nederland om daar haar bachelor en master (Dutch National Opera Academy) te behalen aan het Koninklijk Conservatorium en het Conservatorium van Amsterdam om vervolgens naar de Operastudio van Amsterdam te gaan. Zij zong hier rollen zoals L’enfant in Ravel’s ‘L’enfant et les sortilèges’, Ramiro in Mozart’s ‘La finta Giardiniera’, Gianetta in Donizetti’s ‘L’elisir d’amore’, Mercédès in Bizet’s ‘Carmen’. Na haar studietijd ging zij op zoek naar wie zij is als artiest met behulp van docenten als Margreet Honig, John Norris en Tobias Truniger. Hierdoor vond zij de vrijheid in haar stem en als kunstenaar en dat gaf haar de mogelijkheid om haar klassiek-geschoolde stem ook te gebruiken in andere genres. Kadri is naast opera en Lied ook een advocaat voor moderne muziek en theater en heeft gewerkt met componisten zoals Kaija Saariaho, Helena Tulve, Martijn Padding, David Dramm, Leonard Evers etc.